Thursday, December 26, 2013

JALAN-JALAN SABAH : RUMAH TERBALIK & JAMBATAN TAMPARULI

Assalammualaikum

Dengan rasa gumbira dan bangga dirinya saya mengumumkan bahawa saya sedang bercuti dari kesibukan kerja melampau dan tugas yang tertangguh-tak-tahu-bila-nak-siap mulai hari ini sehinggalah hari ahad yang mendatang. Alhamdulillah dapat juga menenangkan diri sambil mereka cipta azam tahun baru 2014 yang akan tiba dalam masa seminggu dua ini.

Oklah untuk post kali ini, saya akan bercerita sedikit sebanyak tentang Trip Sabah yang telah saya dan beberapa ahli keluarga ikuti pada minggu lepas. Almaklumlah, saya sudah bekerja dan menetap di Sabah jadi haruslah bawa keluarga pula sama-sama merasai keseronokan dan keterujaan berada di Negeri di Bawah Bayu ini.

Trip ini bolehlah dikatakan 'very-short-trip' sebab hanya mengambil masa 3 hari 2 malam sahaja. agak terkilan juga sebab banyak tempat menarik tidak dapat dikunjungi kerana kesempitan masa dan perjalanan antara satu tempat ke tempat yang lain agak jauh.

pada mulanya, hanya 5 orang sahaja yang akan menyertai trip kali ini, tetapi pertambahan peserta telah berlaku di saat-saat akhir menyebabkan saya terpaksa menyewa kereta yang lebih besar untuk membawa semua ahli keluarga. Apapun, lagi ramai lagi meriah kan. Dari 5 orang jadi 11 orang. hehe. ramai kan??

Jadi dengan penuh rasa tanggungjawab saya pun menyewa sebuah Van jenis Urvan dengan 14 seaters. agak selesa dan paling penting semua dapat dibawa secara serentak. tidak perlu berkonvoi dengan dua tiga buah kereta yang kesemuanya memamg tidak pernah sampai pun ke negeri Sabah ini. 

Kos sewa kereta Urvan 14 seaters bersama pemandu selama 3 hari 2 malam adalah RM 1200. 

Stop membebel, marilah kita layan gambar..

Destinasi pertama : Rumah Terbalik
Bayaran Masuk : RM10 (Dewasa) RM5 (Kanak-kanak)

Rumah Terbalik
Paling menyedihkan, pengurusan tempat ini tidak membenarkan gambar diambil di dalam rumah. Copyright controlled katanya.

Bersama semua ahli keluarga yang menjadi peserta Trip kali ini. 

Sebelum masuk kena pukul gong dulu 3 kali. Bak kata tourist guide gong ini digunakan sebagai loceng pada zaman dahulu kala

Tandas pun terbalik. Alamat bersepahlah segala khazanah yang telah dilaburkan
selama ini

Taman pun terbalik. Mungkin proses fotosintesis akan berlaku dengan lebih mudah sebab air mudah mengalir dari akar ke batang.

Kedai menjual cenderahati. Banyak juga souvenier yang dijual. Tetapi pada saya agak mahal





Pokok krismas dan Snowman pun terbalik


Destinasi Kedua : Jambatan Tamparuli




Tidak banyak gambar di ambil di sini kerana hujan mula turun dengan riangnya sebaik saja kami sampai di sini. 

Sebenarnya Jambatan Gantung seperti ini memang banyak terdapat di Sabah untuk kemudahan penduduk kampung menyeberang sungai. Tetapi oleh kerana Jambatan Tamparuli ini antara yang popular. Maka singgah jugalah sekejap di sini.

Next destination adalah Kundasang dan Ranau, maka ceritanya ada di Next Post juga...

Wassalam

2 comments:

  1. Salam,
    Apa khabar kenalan abg eq kat UPM dulu ni?
    :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam.sehat je abg eq..sekarang dah keje kat sabah. mailah datang holiday..hehe

      Delete