Friday, August 17, 2012

TIPS MENULIS OLEH PENULIS ANTARABANGSA TERKENAL

Assalammualaikum

Pernah suatu ketika dahulu, ketika saya sedang asyik dan ketagih menguliti novel cinta Alaf 21 dan yang seangkatan dengannya. Saya berangan untuk menjadi seorang penulis. Penulis yang melakarkan kehidupan cinta indah dan disulami dengan kasih sayang berpanjangan. Dilakonkan oleh watak jejaka yang kacak tak hengat dan gadis nan dara cantik kulitnya mulus bak sutera. Kemudian terjebak dengan sedikit krisis, selesai dan kemudian berbahagia sepanjang hayat, ever after dan everlasting

Kemudian saya beralih pula kepada genre yang lebih berat dan penuh dengan ayat sastera yang perlu dibaca beberapa kali untuk difahami. Sarat dengan pengajaran, iktibar, pedoman, dan panduan yang boleh dicontohi untuk meladeni kehidupan. Terus semangat saya untuk menjadi penulis semakin membuak dan tiada terbendung. Tetapi berminat kepada genre yang lebih berat sesuai dengan perubahan minat saya.

Apapun, dek kerana kurangnya ilmu pengetahuan tentang teknik menulis yang betul mengikut skema dan lunasnya yang sudah tetap. Saya tidak meneruskan. Apatah lagi memulakan. Tidaklah mahu saya menulis akan cerita yang bersepah cara penulisannya, tiada koma dan tiada penanda wacana. Tiada berjarak dan perenggan yang tidak sekata.

Saya terus membaca, membaca dan membaca hinggakan saya terlupa cita-cita saya yang terdahulu. Sehinggalah sekarang impian tersebut belum tercapai.

Tapi sehinggalah hari ini saya terjumpa beberapa tips menulis oleh penulis terkenal dari luar negara. Ia menarik perhatian untuk saya kembali berkecimpung kepada minat lama.

Mungkin akan tercapai. InsyaAllah suatu hari nanti. Saya sendiri menunggu masa ajaib tersebut.

Owh, maaf kamu bukan baca pun apa yang saya tulis panjang berjela kan. Teruslah melihat-lihat tips-tips di bawah:

famous_writers_give_essential_writing_tips_02

famous_writers_give_essential_writing_tips_03

famous_writers_give_essential_writing_tips_04

famous_writers_give_essential_writing_tips_05

famous_writers_give_essential_writing_tips_06

famous_writers_give_essential_writing_tips_07

famous_writers_give_essential_writing_tips_08

famous_writers_give_essential_writing_tips_09

famous_writers_give_essential_writing_tips_10

famous_writers_give_essential_writing_tips_11

famous_writers_give_essential_writing_tips_13

Molek bukan? Eh, Bagus bukan?

Semoga anda yang minat menulis mendapat sedikit pencerahan. Jika tidak sedikit, banyak pun jadilah

Entri ini dipecahkan kepada dua bahagian. Nantikan bahagian seterusnya esok

Sumber:

Nota: Pulang ke Mersing tengahari ini. Berdoa semoga tidak sempat berbuka dalam kereta.

No comments:

Post a Comment