Saturday, November 26, 2011

REVIU NOVEL: SYAHADAT CINTA

syahadat cinta

Syahadat cinta. sebenarnya sebelum saya membaca novel ini saya bersikap sedikit pesimis terhadap pengisian yang akan diutarakan oleh novel ini.sungguhpun saya belum membuka pun halaman pertama novel ini tetapi saya telah menjangkakan bahawa novel ini cuba untuk meniru karya mantap Habiburrahman el Shirazy (Ayat-ayat Cinta, Ketika Cinta Bertasbih).


Namun tanggapan yang saya lakukan itu amatlah salah dan saya kemudian berasa sedikit bersalah atas tanggapan serong yang telah dibuat. MasyaAllah,sesungguhnya novel ini amatlah mantap dan bermanfaat.terutama bagi insan yang sedang berjinak2 untuk mengenali Islam dengan lebih dekat. juga berguna untuk setiap remaja muslim yang sekarang ini dihidangkan dengan pelbagai hiburan berunsur hedonisme yang ternyata melalaikan.


Novel karya Taufiqurrahman Al-Aziziy ini adalah berbentuk trilogi dan Syahadat Cinta adalah novel yang pertama di dalam koleksi trilogi tersebut.
Novel ini secara asasnya menceritakan berkenaan seorang pemuda, Iqbal Maulana yang mencari cahaya Islam selepas menyesal di atas perbuatan maksiat dan munkar yang telah dilakukannya selama ini. keinsafannya itu bertitik tolak daripada rasa bersalahnya terhadap ibu yang telah diderhakai secara tidak sengaja. kemudian, untuk mencari cahaya baru untuk hidupnya itu, Iqbal telah mengambil keputusan untuk menuntut di sekolah pondok bernama Sekolah Pondok Tegal Jadin di Daerah Solo.


Di sekolah pondok itulah bermula episod hidupnya yang tidak pernah gentar dan lemah semangat dalam menuntut ilmu. pelbagai kisah menarik dan menyentuh hati dibincangkan di dalam novel ini sehingga saya tidak mampu untuk menulis kesemuanya. terpulang kepada anda untuk memiliki novel ini jika anda merasakan ia perlu untuk pengisian hati nurani anda, perdebatan berkenaan islam, perbezaan pendapat, ketidak sefahaman menjadi warna dalam novel ini. Surah-surah al-quran, hadith2 nabi, ijmak ulamak dan sedikit ijtihad pula telah menjadi corak kepada warna-warna yang disediakan.semuanya amat berilmiah dan secara tidak langsung pengetahuan tentang agama islam bertambah dan meningkat sebaik habis membaca novel ini


sesungguhnya anda tidak akan menyesal membeli novel ini. saya jamin. penggunaan bahasa yang indah dan gaya bahasa yang telus dan mudah akan memastikan anda untuk menghabiskan keseluruhan novel itu dalam masa sehari

No comments:

Post a Comment