Saturday, November 26, 2011

REVIU NOVEL: LAYANG-LAYANG BERTALI KACA


images

kawan-kawan sekalian, syukur ke hadrat Illahi kerana dengan kudrat yang diberikan dapat juga saya menghabisi novel yang pada saya agak tebal ini. selalunya, ketebalan sesuatu novel akan mempengaruhi mood pembacaan saya kerana saya akan sentiasa mengeluh bilalah sesuatu novel itu hendak sampai penghujung

tapi tidak pada buah tangan Norhayati Berahim (NB) ini, setiap muka surat dan bab yang diselak akan saya nikmati sebaik mungkin kerana setiapnya pasti ada penceritaan dan ilmu yang boleh saya dapati.

alhamdulillah saya dapat menamatkan novel ini dalam semalaman saja. berdasarkan pengamatan saya, novel NB adalah novel cinta yang mendidik, tidak membawa pembacanya membuai perasaan dan berangan-angan kosong seperti novel-novel cinta yang lain.

semua watak di dalam novel ini mempunyai kekuatan dan kelemahan yang tersendiri seperti layaknya seorang yang bergelar manusia. tidak seperti novel-novel cinta yang lain, wataknya sentiasa sempurna dan tiada cacat cela.

secara ringkasnya, novel ini membawa pembaca menyelami hidup seorang Manja atau nama sebenarnya Maneesa, anak kepada seorang hartawan terkenal, Tengku Shariman. Manja adalah anak yang dikurung dalam sangkar emas. tidak dibenarkan bergaul dengan rakan-rakan lain. tidak mudah lepas bermain di padang dan dijaga dengan penuh protokol oleh Tengku Shariman

Tengku Shariman tidak pernah menunjukkan kasih sayang seorang bapa kepada Manja tetapi terlampau menjaganya dengan segala undang-undang dan protokol yang terlalu menyekat kebebasan.

ditambah pula dengan ketiadaan seorang ibu yang dapat ditumpang kasih membuatkan Manja hidup dalam serba kekurangan di sebalik segala kekayaan.

kemudian, ketika usia sedang menginjak, akhirnya Manja dapat membebaskan dirinya dari cengkaman emas Tengku Shariman kerana menyambung pelajaran di London.

di sanalah, Manja menemui erti kehidupan yang sebenar. berjumpa dengan sahabat sejati, merasai pahit manis percintaan dan yang paling penting Manja telah menemui cinta Sejati yang dapat membawa kebahagiaan di dunia dan di akhirat. Manja telah dikurniakan hidayah Allah di negara yang maksiatnya bermaharajalela.

banyak lagi penceritaan selepas Manja pulang semula ke tanah air. pada saya, tidak perlulah saya menceritakan keseluruhannya di sini. anda harus mendapatkan novel ini jika anda ingin tahu jalan cerita yang seterusnya. begitu banyak peristiwa yang terjadi dan banyak juga kebetulan yang tiada disangka-sangka

NB memang bijak bermain dengan watak sehingga semua watak yang terlibat di dalam novel ini akhirnya bergabung membentuk satu pengakhiran yang pada saya amat gembira. (saya benci novel sad-ending)
banyak juga ilmu yang dapat ditimba melalui novel ini. setiap perkara yang  diketengahkan dalam cerita pasti akan ada penerangannya baik dalam bentuk dialog atau sekadar kenyataan.

sebagai contoh, apabila Manja mengambil keputusan untuk menuntut dalam jurusan Krimonologi, akan ada sedikit penerangan mengenai jurusan ini dalam bentuk dialog. pada saya tidak rugi membaca novcl ini kerana selain dapat memahami asam garam kehidupan dapat juga mempelajari sesuatu yang baru.

jadi apa tunggu lagi, cepat dapatkan buku ini di pasaran..kerana anda pastinya tidak akan kecewa. bersamalah merasai kegembiraan menguliti buku ini bersama saya.













2 comments:

  1. Saya pernah memegang dan meminjam novel ini tapi belum habis membacanya lagi.

    ReplyDelete
  2. novel ni memang best...
    bile bace mesti terfikir...
    mane pergi la kwn2 yang dulu...
    mcm manja yang penah buat tgn azmin luka...
    setiap org mst ada kngn tym kecik2 dulu kn...
    dgn org yng berbeza n kngn y beza....

    ReplyDelete