Thursday, November 24, 2011

REVIU NOVEL: ENRIQUE MENGUNDANG JAUH

Enrique Mengundang Jauh

sudah lama saya tidak membuat ulasan buku. kali terakhir mungkin ulasan novel Mikhail yang dibuat pada bulan lepas. untuk novel ini saya cuba untuk membuat sedikit ulasan kerana saya melihat novel ini bukanlah sekadar novel sejarah biasa tetapi ia adalah sebuah masterpiece yang wajib dimiliki oleh segenap manusia yang menyangkakan diri mereka adalah pejuang anak bangsa yang merdeka.

saya mulanya tidak berapa percaya bulat2 dengan apa yang disampaikan oleh sang penulis tetapi dengan pengukuhan jalan cerita, percantuman cerita-cerita dahulu dengan peninggalan manuskrip lama yang masih tinggal membuatkan saya berfikir sejenak >> manusia pertama yang berjaya membuktikan bumi ini adalah bulat bukannya Ferdinand Magellan yang disebutkan dalan sejarah tetapi pembantunya yang bernama Ariberto@Enrique@PANGLIMA AWANG yang berasal dari MELAKA!!!!.


bukan mudah untuk sesetangah pihak untuk terus mempercayai fakta sejarah hebat ini. namun sebagai seorang rakyat Malaysia yang cintakan bangsanya, saya percaya dengan fakta ini.sepenuh hati. novel ini menerangkan bagaimana Ferdinand Magellan telah mengambil seorang rakyat Melaka bernama Panglima Awang untuk dijadikan hambanya di kapal dan setelah melihat betapa hebatnya individu tersebut beliau telah mengiktiraf Panglima Awang sebagai rakan sepelayaran. namanya diubah menjadi Ariberto untuk memudahkan segala perkara.

Ferdinand meneruskan pelayarannya mengelilingi dunia bersama Ariberto tetapi sayangnya beliau telah mati akibat peperangan kecil yang berlaku di Pulau Cebu, Filipina. maka Ariberto yang meneruskan pelayaran tersebut sehingga kembali ke Sepanyol.sayangnya Raja Henry tidak mengiktiraf Ariberto sebagai manusia pertama yang mengelilingi dunia tetapi tetap mengangkat Ferdinand sebagai wira.


walaupun kisah sejarah di atas diletakkan sebagai lampiran sahaja di dalam novel ini tetapi perjuangan beberapa individu seperti Mazil, Lester Roylizam dan Mei Hwa yang bertungkus lumus menyelesaikan dan menyambung pertalian sejarah ini amat lah saya kagumi. mereka sanggup mendarat di mana-mana negara yang pernah dilawati oleh Enrique semata-mata untuk mencari yang hak dan meleraikan yang batil. Akhirnya segala usaha mereka berbaloi apabila dijumpakan dengan seorang yang memegang manuskrip asal pelayaran enrique...
akhirnya, saya percaya jika novel ini diterbitkan semasa zaman penjajahan barat di Tanah Melayu ia bisa membangkitkan semangat nasiona mempertahankan negara. namun, dewasa ini novel ini mungkin hanya diletak sebagai bahan bacaan tambahan....

No comments:

Post a Comment