Friday, November 25, 2011

REVIU NOVEL: BUKAN YANG PERTAMA

ketika ini, saya sedang asyik menguliti sebuah novel (seperti tertera di atas) berjudul bukan yang pertama karya Salina Ibrahim.ia bersifat islamik dan mudah difahami.namun saya agak terkesirin dengan bahasa yang digunakan penulis sangat berbunga-bunga dan mengasyikkan sehingga kadang-kadang membuat saya sedikit jemu.


namun itu adalah tanggapan saya.pasti berbeza dengan orang lain.namun saya akui jalan penceritaan yang amat baik dan menepati norma-norma masyarakat yang hidup di zaman sekarang.konsep pelancongan desa dan takdir seorang gadis bernama Yasmin Zulaikha yang tidak mendapat kerja di ibu kota diadun dengan baik oleh penulis sehinggakan Yasmin Zulaikha dilihat sebagai role model kepada anak-anak muda di kampung.


dugaan dan cabaran yang dilalui oleh Yasmin Zulaikha yang telah menjejaki langkah sebagai seorang usahawan muda dibuat dengan agak perlahan tetapi teliti.membuatkan pembaca merasai bersama keperitan dan kesusahan yang dilalui oleh Yasmin Zulaikha.agak mengujakan walaupun saya belum menghabiskan novel ini hingga halaman yang terakhir.
kesuluruhannya, novel ini sedikit sebanyak membantu manusia dalam menjalani penghidupan.langit pasti tidak selalu cerah dan malam tidak selalu ada berbintang.terpulang kepada manusia sendiri untuk menukarkan suatu masalah itu menjadi peluang yang menjanjikan

No comments:

Post a Comment