Tuesday, November 29, 2011

BILA DUA HATI BERTAUT

Assalammualaikum

image

gambar di atas saya kira telah menjelaskan segala-galanya. ini hanyalah sebahagian sahaja jemputan yang dapat di’snap’ daripada laman Facebook. sekiranya saya klik pada ‘View All’ itu sudah pastinya lebih banyak senarai yang akan terpapar

Syukur Alhamdulillah. sesungguhnya saya suka melihat jemputan ini. jemputan yang kebanyakannya datang daripada sahabat dekat yang pernah bersekolah bersama, sebaya dalam umur dan satu pengajian semasa di universiti

+kredit gambar+

semuanya mengambil keputusan untuk menamatkan zaman bujang pada usia muda dan selesai menamatkan pengajian. ya, tiada salahnya dalam perkara itu. sesungguhnya satu sunnah yang sangat dituntut oleh Rasulullah junjungan alam haruslah dilaksanakan secepat mungkin pabila sudah bersedia dengan perkara-perkara yang sepatutnya disediakan

kekadang terbit jua rasa cemburu kepada sahabat-sahabat ini, alangkah gembiranya hati mereka dapat menyempurnakan separuh daripada agama. saya pula masih lagi belum nampak bayang-bayang untuk menurut jejak langkah. sungguh. saya tidak dapat lagi membayangkan bagaimana saya menyalami sang wali untuk upacara akad nikah. bagaimana saya naik ke jinjang pelamin untuk upacara bersenyum-senyuman. apatah lagi pergi ke tadika untuk mendaftarkan anak sekolah

mungkin saya belum bersedia. banyak perkara yang wajib disiapkan. rohani pastinya harus kuat, ilmu dan amal juga wajib dikukuhkan. almaklumlah tanggungjawab seorang suami untuk membimbing seluruh keluarga ke jalan menuju redha Ilahi bukan perkara yang mudah dan cabaran yang bakal dilalui jua bukan sedikit

+kredit gambar+

apatah lagi untuk dikatakan berkaitan sumber kewangan, aset dan kenderaan. fuh, boleh berpeluh gamaknya.

tetapi saya sedar akan rezeki itu semua dikurniakan Allah Taala. jika Allah mengatakan jadi satu perkara itu maka jadilah. Allah maha menolong hambaNya yang memohon pertolongan. terbukti pabila melihatkan ramai sahabat saya yang hidup sangat berbahagia walaupun mendirikan rumah tangga pada tahun pertama pengajian di Universiti. tidak pula ternampak mereka mengalami masalah kewangan yang besar. semuanya berlangsung dengan baik-baik sahaja. poin tambahan, mereka terlepas dari dosa maksiat sesama bukan muhrim kerana hubungan berdua sudah halal dan tiada batasan yang boleh memisahkan.

walau apapun, saya tetap tidak mempunya kepercayaan pada diri sendiri untuk perkara ini. biarlah Allah menentukan segalanya dan saya pastinya akan menerima dengan hati sangat terbuka. Allahlah sebaik pembuat keputusan dan hanya pada Dialah tempat kita bersandar

kepada sahabat-sahabat yang bakal mendirikan rumah tangga ini, tahniah dan barakallah saya ucapakan. layarilah bahtera perkahwinan dengan sebaiknya, jadilah nakhoda yang bijak mengemudi arah kapal walau sekuat mana badai dan pawana yang bakal menerjah. keindahan bersama akan pasti menjadi milik anda selamanya

selamat bercinta hingga ke syurga

+kredit gambar+

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...